Tips och trix med bara några dagar kvar

Skidcoachen Erik Wickström – som är aktuell med den nya tjänsten Wickström Coaching – kommer här med sina sista tips inför loppet på lördag.

Text: Erik Wickström

Nu är det nära! Med bara dagar kvar till Red Bull Nordenskiöldsloppet är det inte läge att dra ut på de längsta långpassen eller köra de hårdaste intervallpassen. Samtidigt kan det vara skönt att röra på sig lite grann, så att helt vila från träning är inget jag rekommenderar.

Ladda inte för mycket
Hur ska du tänka kring kostupplägget i ett lopp där tävlingstiden är från drygt 10 timmar för eliten till maxtiden på 30 timmar? Ska du äta så mycket du bara orkar dagarna innan? Nej, det tycker jag verkligen inte. Jag har kört både Nordenskiöldsloppet samt åkt skidor nonstop i 24 timmar och jag åt inte speciellt mycket dagarna innan. Möjligtvis lite mer just dagen innan, men inte någon hetsätning som man kan se bland många Vasaloppsmotionärer.

Testa drycken före loppet
Generellt anser jag att det är många som fokuserar på tok för mycket på vad de äter dagarna före ett lopp och på tok för lite vad de äter under själva loppet.

Kroppen har ett stort energibehov när den arbetar, vilket innebär att du bör äta bullar, barer och ostmackor som serveras på kontrollerna även om du inte känner dig hungrig. Och drick sportdryck, Red Bull och blåbärssoppa (självklart ska du testa dessa drycker innan så du vet att din mage är med på noterna). Koffein hjälper dig hela loppet, inte bara på slutet.

Det finns 19 kontroller längs spåret så du måste inte ha med dig egen energi, men för de flesta kan det vara en god idé att bära med sig eget vätskebälte som går att fylla på längs vägen.

Märk fästzonerna
Vallningen då? Många stakar Nordenskiöldsloppet utan fästvalla. Det är rätt val om du orkar, men för de flesta blir det roligare, bättre och går fortare med fästvalla. Du kan lämna in skidorna på plats i Jokkmokk så slipper du tänka på den biten. Märk upp fästzonerna ordentligt. Bokar du vallapaket får du också hjälp med omvallning vid tre kontroller.

Njut av målgången

För dig som åker första gången så har du något härligt att se fram emot. Nordenskiöldsloppet är mäktigt på alla möjliga sätt. Njut av helhetsupplevelsen! Tänk på att det periodvis kan vara tråkigt på vägarna och på de ändlösa sjöarna. Men jag lovar dig att du kommer att ÄLSKA att gå i mål oavsett hur loppet har gått.

Stort lycka till!