Nu gäller det

Det märks tydligt att vintern är på väg. Dagarna är kortare och kallare och det går redan att åka längd på vissa ställen där de har sparat snö från tidigare. Samtidigt kan hösten ännu bjuda på härligt väder med sol. Med drygt sex månader kvar till nästa års längsta lopp är det oavsett temperatur dags att dra igång träningen på riktigt.

– Det gäller att förberedda sig fysiskt men minst lika viktigt att också förbereda sig mentalt, menar loppets sportschef  Daniel Tynell. Han tipsar om att det är nu man kan bygga på uthålligheten.

– Använd de fina höstdagarna för några längre turer om planeringen tillåter det – våga köra lågintensivt i tre till fyra timmar eller ännu längre och gärna så grennära som möjligt för bästa muskulära effekten. Det vill säga på rullskidor eller löpning med stavar.

Det var en del vind på vägen upp till vändpunkten 2019.

– Sedan är det viktigt med balans och helheten. Se därför till att få tillräckligt med återhämtning samt kom ihåg syftet med ditt pass. Träningen ska vara kul och motiverande och aldrig ångestladdad. Ligger det ett tjockt lager med blöta löv på gatan och det blåser sidledes då kanske det funkar lika bra med någon annan form av träning.

Fler bra träningstips om hur du bäst förbereder dig till Red Bull Nordenskiöldsloppet hittar du längre ner i vårt nyhetsflöde.

Lycka till!