Allt du gör är en investering

Den aktuella vintern kommer knappast bli ihågkommen för stora snötillgångar. Läget har mestadels varit mer grönt än vitt. Motionärernas nervositet har ökat i takt med att lopp har blivit inställda. De goda nyheterna är att det långt norrut såsom i Jokkmokk finns mer snö än på länge. Och så här gör du för att ändå lyckas med ditt lopp där!

– Har du möjlighet att ta dig till snö för att få till många mil så är det bästa alternativet, tipsar Daniel Tynell.

Nordenskiöldloppets sportchef förstår att många börjar känna sig osäkra inför utmaningen men ger ett lugnande besked: – Det är fullt möjligt att fixa. Det finns mycket att vinna på att hålla igång med det man kan. Om nu inte grusade vägar ställer till det så är givetvis rullskidåkning det mest grennära man kan komma, inte minst för att hitta känslan och tajmingen i tekniken.

Håll igång längre
Den trefaldiga Vasaloppsvinnaren förklarar vidare att den sammanlagda tiden måste bli lång. Oavsett om vi nu pratar cykling, skidgång, löpning med stavar eller stakmaskin i gymmet så gäller det att samla på sig en mängd timmar med lågintensiv belastning: – Allt du gör blir en investering i din uthållighet.

Även Katja Larsson vet mycket väl hur man kan stärka upp formen utanför skidspåret. Sedan 2007 driver hon Borås PilatesCenter där hon bland annat hjälper skidåkare till en hållbar och uthållig kropp som klarar av långa lopp:

– Pilatesträningen har inte bara gjort mig starkare och förbättrat mina svaga punkter, utan den har också gett mig en otrolig kunskap i hur mina muskler fungerar och hur jag får dem att jobba ihop. Tack vare det har jag kunnat ändra många saker i min skidteknik som gjort mig mycket starkare och även energisnålare i min åkning, säger till exempel Marcus Johannson från Lager 157 Ski Team som tränat hos Katja och är en av Sveriges hetaste internationella långloppsåkare.

Stark i längden
Träning har alltid funnits i Katjas liv. Själv ser hon sig mest som glad motionär med passion för långlopp – Det ska vara roligt med träning!

Hon har precis åkt sitt 9:e Vasalopp och för första gången stakat hela vägen från Berga till Mora. Det blev placering 143 till slut (som bästa placering har hon 113 från 2017). Nu väntar dock en utmaning av annat slag då hon ska ta sig an Nordenskiöldsloppet:

– Jag ser fram emot att utmana mig själv men känner mig ödmjuk inför uppgiften. Jag ser det lite som en pilgrimsvandring och är nyfiken på hur kropp och knopp ska må.

Den rådande vintern har i alla fall inte gjort henne speciellt orolig:

– Det är ingen idé att sitta och klaga. Jag försöker att vara positiv och ta det för var det är, det är ju lika för alla.

Du kan följa hennes resa mot världens längsta skidlopp på Instagram. Här bjuder Katja dessutom på några övningar med fokus på att aktivera inre stabiliserande musklerna och rörlighet.

Lycka till!